Accoya brug

Accoya hout ook wel geacetyleerd hout genoemd is een houtsoort die chemisch bewerkt wordt. Deze houtsoort komt tot stand door snel gegroeid naaldhout dat niet in tropisch gebied groeit. Dit naaldhout wordt chemisch verduurzaamd met azijnzuuranhydride. Hierdoor krijgt accoya kenmerken die hetzelfde of misschien wel voorbij gaan aan tropisch hardhout. Tijdens het acetyleren worden hydroxylgroepen vervangen door acetylgroepen. Deze zijn chemisch gezien stabieler en trekken daardoor minder vocht aan. Van nature komen acetylgroepen voor in het hout alleen in kleine mate. Door dit proces wordt het hout ongeveer 15% harder en nemen de celwanden minder vocht op. Door deze bewerking krimpt en buigt het hout bijna niet maar ook rot het hout minder snel omdat de schimmels minder kans hebben om het hout aan te tasten. De techniek om dit hout te produceren is pas sinds 2007 op de markt. In Arnhem staat de eerste productielocatie voor deze houtsoort. Op deze locatie produceren ze geacetyleerd duurzaam geproduceerd naaldhout dat FSC gekeurd is. Dit hout wordt ook wel accoya hout genoemd. Dit hout wordt voornamelijk gebruikt om kozijnen, ramen, deuren, terrassen en gevels te maken. Daarnaast werd dit hout ook gebruikt om 2 viaducten te maken die over de A7 liggen. Bij de bouw van de loopgraafbrug in 2010  is ook geacetyleerd hout gebruikt. Deze brug wordt ook wel de Mozesbrug genoemd. De Mozesbrug staat in Fort De Roovere bij Halsteren. De zijkanten van de brug zijn van accoya hout gemaakt en deze zijn continu in contact met het water. Accoya brug in de zwaarste verkeersklasse, Nederland. Accoya hout kan worden gebruikt ter vervanging van traditionele bouwmaterialen zoals staal. Het is gebruikt voor een unieke verkeersbrug in de zwaarste verkeersklasse in Sneek. De brug van 20 meter hoog en 40 meter lang bestaat uit een fietspad en twee rijbanen en heeft een draagvermogen van maximaal 65 ton. Om deze innovatieve constructie te bouwen, is het Accoya hout in grote secties van 1080 x 1400 mm gelamineerd.   De eerste brug is in december 2008 op zijn positie getakeld en de tweede brug is in 2010 opgeleverd. De meeste bruggen zijn van beton of staal omdat hout niet sterk genoeg is om al dat verkeer te houden. Maar voor deze brug is wat eerder ook vermeld staat accoya hout gebruikt. Het accoya hout is geacetyleerd met azijnzuuranhydride en dat veranderd de cellen van het hout. De cellen nemen minder hout op en en worden kei hard. Hierdoor haat het hout tientallen jaren mee en hoeft het hout niet worden overgespoten met milieuonvriendelijke lak. De ontwerper van de brug voorspelt dat de houten bogen van de brug maar liefst 80 jaar mee zullen gaan.